Logopeda
„Język jest podstawowym środkiem porozumiewania się między ludźmi. Prawidłowy rozwój mowy jest więc dla duchowego poziomu jednostki równie ważny jak odżywianie dla jej rozwoju fizycznego.”
Genowefa Demel
Prawidłowy rozwój mowy jest jednym z podstawowych elementów niezbędnych dla wszechstronnego rozwoju dziecka. Logopedzi, psycholodzy, pedagodzy od dawna zauważają, że wszelkie zaburzenia mowy mogą mieć negatywny wpływ na kształtowanie się osobowości i charakteru dziecka już od najmłodszego wieku, a także na jego sukcesy edukacyjne, przede wszystkim naukę czytania i pisania. Zatem wsparcie dziecka w wieku przedszkolnym, które ma problemy w komunikacji staje się jedną z najważniejszych rzeczy. Zadanie to należy do wszystkich nauczycieli pracujących w przedszkolu, a w szczególności do logopedy. Logopeda, który pracuje z dziećmi pełni rolę terapeuty mowy, komunikacji, języka. Jego zadanie polega na wspieraniu rozwoju mechanizmów funkcji wzrokowych, słuchowych, językowych, dotykowo- kinestetycznych(czucie dotyku i ruchu) i motorycznych oraz ich współdziałania, czyli integracji percepcyjno- motorycznej, które są niezbędne dla prawidłowego rozwoju mowy dziecka, jego komunikacji z otoczeniem, rozwoju systemu językowego, a także leżą u podstaw nauki czytania, pisania i liczenia.
Na początku każdego roku szkolnego we wrześniu logopeda diagnozuje wszystkie dzieci uczęszczające do przedszkola. Na podstawie przeprowadzonej diagnozy, dzieci kwalifikowane są do terapii logopedycznej. Terapia prowadzona w przedszkolu polega na indywidualnych systematycznych zajęciach prowadzonych przez logopedę z dzieckiem. Warunkiem powodzenia terapii jest ścisła współpraca pomiędzy logopedą, a rodzicem dziecka. Rodzice dzieci uczęszczających na terapię logopedyczną są zobowiązani do tej współpracy. Rodzice otrzymują indywidualny instruktaż ćwiczeń do wykonywania w domu. W zeszycie, które dziecko przynosi na zajęcia zamieszczany jest materiał, który rodzic utrwala z dzieckiem w domu. W każdy poniedziałek rodzic przynosi zeszyt do przedszkola, a w piątek zabiera do domu. W razie potrzeby rodzice są kierowani przez logopedę do wykonania dodatkowych badań i konsultacji psychologicznych, pedagogicznych, lekarskich.
Aby terapia logopedyczne była jak najbardziej efektywna , nowoczesna i atrakcyjna dla dziecka do naszego przedszkola została zakupiona seria profesjonalnych multimedialnych programów logopedycznych. Są to:
Logopedia to program, który służy do przeprowadzenia terapii najczęściej zaburzonych głosek j. polskiego. Zabawowa forma programów przynosi satysfakcję dzieciom. Zaawansowany system reakcji na poprawne odpowiedzi(odpowiednia dźwięki, animacje, bonusy) mobilizuje i zachęca do wysiłku. Szybko można sprawdzić poprawność wykonania ćwiczenia, skorygować błędy i uczyć się samokontroli. Odpowiednio dobrany stopień trudności ćwiczeń i oczekiwana nagroda w formie niespodzianki dodatkowo wzmacniają motywację dziecka.
Echokorektor- program do terapii jąkania, tachylalii, bradylalii i innych zaburzeń tempa mówienia. Echokorektor może być używany zarówno przez dzieci jak i dorosłych. Program tak przygotowano, aby terapeuta mógł dostosować parametry i szatę graficzną programu do potrzeb i wieku pacjenta. Wybór wersji graficznej pozwala na wizualne urozmaicenie żmudnych i długotrwałych ćwiczeń. Ponadto program zawiera parametry pozwalające na optymalne dostosowanie funkcjonalności programu do indywidualnych potrzeb pacjentów.
Sfonem- program do badania i terapii słuchu fonemowego. Zaburzenia słuchu fonemowego mogą prowadzić do wadliwej realizacji fonemów i trudności w czytaniu i pisaniu, mogą być tez przyczyną nieprawidłowego rozumienia znaczeń wyrazów. W formie atrakcyjnych gier słownych dziecko kształci słuch fonemowy.
Logo-gry jest zestawem gier służących w formie zabaw ćwiczeniu rytmiki mowy, modulacji głosu i intonacji, zwłaszcza w przypadku mowy bezdźwięcznej oraz zaburzeń fazy wydechowej.
Mówiące Obrazki to program służący do treningu słuchowego. Dzieci w formie gier uczą się poznawać dźwięki, rozpoznawać, różnicować, co korzystnie wpływa na rozwój funkcji słuchowo- językowych. Program ułatwia również opanowanie różnych pojęć językowych, m.in. stosunków przestrzennych, antonimów, nazw kolorów, nazw instrumentów muzycznych, pojazdów, zwierząt, zjawisk przyrody.
Wszystkie te programy służą doskonale w terapii logopedycznej dzieciom, a szczególnie mogą pomóc dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, tj. z uszkodzonym narządem słuchu, z autyzmem, mutyzmem, afazją i innymi zaburzeniami.
W psychologii w odniesieniu do rozwoju dziecka używa się określeń: rozwój psychomotoryczny( psychoruchowy). Ma to na celu podkreślenie jedności psychofizycznej człowieka. Oznacza to, że wszystkie sfery w rozwoju dziecka, tj. sfera aktywności ruchowej, sfera percepcji wzrokowej, słuchowej, mowa, rozwój poznawczy i emocjonalno-społeczny są ściśle ze sobą powiązane. Prawidłowy rozwój mowy jest zależny od dobrego funkcjonowania pozostałych wymienionych powyżej sfer. W celu jak najlepszego wspierania całościowego rozwoju wychowanków Dyrektor Przedszkola zakupiła Test Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego Dziecka, który służy do kompleksowej oceny rozwoju dziecka od urodzenia do 9. roku życia. KORP jest narzędziem standaryzowanym i normalizowanym, z multimedialna aplikacją. Dokonywana przy pomocy tego narzędzia ocena ma na celu określenie etapu rozwojowego dziecka oraz wykrycie ewentualnych opóźnień, dysharmonii i nieprawidłowości w rozwoju. Umożliwia ocenę wszystkich wymienionych powyżej ważnych sfer, a szczególnie tych, które są uznane za znaczące dla powodzenia dziecka w życiu społecznym i edukacji. Wyniki diagnozy testem KORP mogą być także podstawą do dalszych badań specjalistycznych oraz konsultacji lekarskich. Dokonanie kompleksowej diagnozy przy pomocy testu KORP wydaje się szczególnie ważne w pracy w naszym przedszkolu z dziećmi z dysharmoniami rozwojowymi, a także z dziećmi ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi. Kompleksowa diagnoza jest najlepszym punktem wyjścia do opracowania planu terapii i podjęcia działań, których efektem będzie optymalny wszechstronny rozwój dziecka, przygotowanie go do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji, co jest podstawowym celem wychowania przedszkolnego, zadaniem wszystkich nauczycieli w naszej placówce, specjalistów, w tym logopedy.
Elżbieta Pawlak